Tvorba webových stránek a eShopůZaložit webové stránky nebo eShop
 

Vítejte na stránkách RYBÁŘSKÝ SVAZ RADKOVICE

vyrábění rybářských potřeb

Domácí výroba feederových krmítek

Pá 17.10. - JKL

      Vážení kolegové, patřím mezi ty, pro něž má nádobíčko zhotovené vlastní rukou jakousi zvláštní přitažlivost. Rád si různé doplňky k rybařině dělám sám, většinou se i podělím s kamarády. Jistě budete souhlasit, že feederové krmítko je pro většinu z nás jaksi „spotřební zboží“, často je trháme, rozšlapáváme, ztrácíme. V obchodech je sice sortiment dostatečný, nicméně ceny stoupají. Takže jsem si krmítka začal vyrábět sám. Pro ty z vás, kteří mají o něco podobného zájem a alespoň trochu řemeslnického fortelu, se pokusím popsat výrobu jednoduché formy a jejího užívání. Tuto formu lze vyrobit téměř na koleně – není potřeba zvláštní vybavení. Na jejím vzhledu je to samozřejmě znát. Přesto je zcela funkční.

VÝROBA FORMY

      Na počátku všeho snažení budiž shromáždění potřebného materiálu a vybavení. Budeme potřebovat ocelovou pásovinu tloušťky 10 mm a šířky 60 mm. Dále kousek (cca 80 mm) ocelové kulatiny průměru 6 mm (nejlépe tzv. „hlazenky“) a 60 mm pásoviny 30 x 5 mm. Z nástrojů použijeme: pilku na železo (strojní nebo ruční), vrtačku – nejlépe stojanovou (lze použít i silnější ruční upevněnou ve stojanu), pilník nebo lépe brusku. Dobré je mít k dispozici úhlovou brusku a případně svářečku. Ale jde to i bez nich. Dále budeme potřebovat vrták 6 mm a vrták 16 mm upravený tak, aby ho bylo možné použít pro vrtačku, kterou máme k dispozici. Neobejdeme se bez kleští (samosvorných), kladiva a důlčíku. K tomu metr (vhodný je úhelník), posuvné měřítko (mezi námi znalci – šupléra) a rýsovací jehlu, kterou lze nahradit například jehlovým pilníkem nabroušeným do hrotu. Vystačíme si i s měkkou tužkou. Tak. A jedem.
      Z pásoviny 60 x 10 uřízneme dva plátky o délce cca 65 mm. Stejně dlouhý plátek uděláme z pásoviny 30 x 5. vyroba feederovych krmitek
      Plátky položíme na sebe – jeden silný, do středu podélně ten slabší a navrch zase silnější. Vypadá to nelogicky – ale je to začátek velikého kouzla.
vyroba feederovych krmitek
      Vzniklý „sendvič“ stáhneme samosvornými kleštěmi, podle možnosti ještě pojistíme bodovými sváry.
      Na jedné z kratších stran označíme důlčíkem body vzdálené 10 mm od boční i horní strany. V těchto bodech plátky stažené k sobě provrtáme vrtákem 6 mm. Přidáme ještě 2 stejné otvory cca 20 mm od opačné strany. Ty nejsou bezpodmínečně nutné – ale doporučuji je. Z hlazenky uřízneme kolíčky cca 10 mm dlouhé – 2 anebo 4 – podle počtu otvorů. Konce ohladíme, z jedné strany můžeme zbrousit mírný náběh – pro snadnější nasunutí do otvorů. Kolíčky zasuneme a z jedné strany zajistíme – buď svárem nebo mnoha údery důlčíku kolem otvoru. Lepení nedoporučuji. Pro další opracování není špatné použít prozatím místo kolíčků šroubky M6 – s tělem, ne závitem do konce. Jejich utažením pomáháme sestavu fixovat.
vyroba feederovych krmitek
      Jako další krok označíme důlčíkem střed horní části – té, při které jsou umístěny první dva kolíčky – a to v úzké části – značka je tedy ve středu řezu nejslabšího plátku, kolmo na stávající otvory. Sestavu upevníme do svěrky anebo umístíme v samosvorných kleštích na suport vrtačky – pokud budeme vrtat, ručně upneme do svěráku. Doporučuji předvrtat nejprve slabším průměrem – třeba 6 mm, pak zvětšit na 16 mm. Hloubku vrtání volíme tak, aby od špičky vývrtu zbývalo k okraji plátků ještě cca 5 mm. Pokud není vrtačka vybavena dorazem, označíme si hloubku na vrtáku – třeba gumičkou nebo proužkem lepicí pásky. Je důležité vrtat souběžně s hranami – prostě a jednoduše – rovně. Vrtáme 3 vrstvy materiálu, je tedy nutné, aby byla sestava dobře stažená.
vyroba feederovych krmitek
      Pokud máme vyvrtáno, je vlastně vyhráno. Sestavu uvolníme – pokud ji máme fixovanou svárem, odřízneme nebo odbrousíme sváry. Rozebereme na díly – a pozor – plátek pásoviny 30 x 5 zahodíme. Pak oba silnější díly opět sesadíme – na kolíčky. A kouzlo je hotové – vyrobili jsme malý zázrak – plochou díru. Zmenšenou sestavu – vlastně už polotovar formy opět fixujeme samosvornými kleštěmi a odřízneme přebytečný materiál – asi tak, aby okraje mezi vývrtem a řezem měly sílu cca 4 mm a horní část s kolíky byla široká cca 16 mm.Vznikne nám jakési písmeno T. Pokud jsou mezi oběma díly nepřesnosti, můžeme přesahy odříznout nebo obrousit. Dolní část zařízneme tak, aby hrot vývrtu byl od vnější hrany vzdálen cca také 4 mm. Volnou horní stranu vývrtu upravíme vrtákem o průměru 16 mm do tvaru nálevky – pro snadnější odlévání.
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
      Zbývá poslední krok. Z pletiva, které budeme na krmítka používat, odstřihneme proužek odpovídající výšce formy a podle rozteče drátů označíme místa pro řezy.
vyroba feederovych krmitek
      V označených místech vedeme řezy pilkou na železo – řežeme kolmo přes obě strany a do hloubky cca 1 mm. Stejně hluboké řezy provedeme ve špičce vývrtu – symetricky, cca 4 mm od sebe. Pozor – nařezáváme pouze v té polovině formy, ve které jsou fixovány kolíčky. Zbývá jen očistit povrch, odstranit ostré okuje, srazit hrany – a forma je hotová, připravená k použití.
vyroba feederovych krmitek

VÝROBA KRMÍTEK

      Pokud jsme se zhostili se zdarem výroby formy, můžeme se s plným nasazením vrhnout do výroby vlastních krmítek. Je to velice prosté. Budeme potřebovat: olovo (např. nasekané kousky starých olověných trubek, plomby, vyvažovací závažíčka z pneuservisu), nádobu (tyglík) na tavení a lití olova – poslouží i malá plechovka se zmáčknutým okrajem, pozinkované pravoúhlé pletivo (síť) na košík (já používám oko 6 x 6 mm) a drát na očka (osvědčil se mi 0,8mm drát pro CO sváření). Z nářadí to jsou kleště sikovky (na držení tyglíku, pokud nemá rukojeť), nůžky na plech, stranové štípačky, hrubý pilník a elektrikářské kleště, svěráček a samosvorné kleště.
      Pro jednodušší práci si připravuji z olova jakési pruty – olovo tavím a vlévám do cca 70 cm dlouhého železného „L“ profilu stojícího na hraně. Je to jednoduché, více napoví obrázky.
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
      Nejprve nastříháme proužky sítě – velikost podle vkusu, na výšku ovšem maximálně 5 ok (kvůli velikosti formy). Tyto proužky pomocí vhodné kulatinky (např. dřevěná násada nebo trubka) stočíme do kruhu. Samozřejmě – můžeme je i ohýbat podle hranolu do pravoúhlého tvaru – to je na vkusu každého. Poslední řadu ok pomocí elektrikářských kleští vyrovnáme tak, aby obě strany směřovaly v rovině proti sobě. Polotovar vložíme do spodní části formy (spodní je ta, ve které máme zářezy) tak, aby poslední kolmý drát po obou stranách byl uvnitř formy a košík tuto část formy obepínal spodem. Dráty pletiva by měly zapadnout do výřezů. Pokud se rozhodneme pro menší krmítka a stříháme pásky o 4 nebo 3 řadách ok, usazujeme košík vždy první řadou k vrcholu zápichu ve formě.
      Z drátu na očka nastříháme kousky cca 30 mm a zhruba v polovině je ohneme podle jakékoli kulatiny (např. silnější hřebík nebo čelist očkových kleští) tak, aby strany byly od sebe cca 4 mm. Volné konce mírně zahneme. Očko vložíme opět do formy do zářezů ve vrcholu závrtu tak, aby oblouček mírně přesahoval kraj formy.
      Druhou polovinu formy nasuneme na kolíčky a stiskneme se spodní polovinou samosvornými kleštěmi tak, že kleště umístíme do blízkosti jednoho z kolíčků. Celou formu pak sevřeme do svěráčku – v čelistích stiskneme oblast s vyčnívajícím očkem. Zkontrolujeme očko – pokud se během manipulace vysunulo, vrátíme ho nazpět. Tím je forma připravena k lití.
      V tyglíku roztavíme olovo – např. pomocí PB hořáku, vařiče a podobně. Pokud se na hladině objeví větší nečistota, vytáhneme ji pomocí klacíku nebo staré vidličky. Pro tavení je vhodnější než plechovka nádobka se silnější stěnou – lépe drží teplo a olovo nechladne. Používám kousek silnostěnného Jäckelu s vevařeným dnem a nalévacím korýtkem. Je-li olovo volně tekuté, uchopíme opatrně nádobku do kleští nebo za držadlo a pomalu vléváme olovo do otvoru formy – a to až do té doby, kdy dosáhne hladina nálevky. Tím je lití ukončeno.
      Formu vyjmeme ze svěráčku a uvolníme samosvorné kleště. Oddělíme obě poloviny formy a vyjmeme polotovar krmítka. Stranovými štípačkami oddělíme přebytek olova pod košíkem, ostrou hranu zabrousíme pilníkem, odstraníme případné zateklé kapky – a krmítko je připravené k lovu.
      Zbývá hotová krmítka zvážit – a hlavně vyzkoušet. Pokud se nám zdají příliš těžká, nezbude než vyrobit formu s menším vývrtem – vrták 14 nebo 12 mm. Celý postup je doufám patrný z obrázků.
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
vyroba feederovych krmitek
      Závěrem vám mohu prozradit sladké tajemství – výroba formy i odlévání krmítek je ve skutečnosti velice jednoduchá a rychlá práce. Mnohem jednodušší než její popis. Pokud se pro vlastní výrobu rozhodnete, zjistíte, že výroba cca třiceti krmítek vám zabere něco málo přes hodinu. A to se vyplatí. Budete-li krmítek odlévat víc, doporučuji formu po vyjmutí krmítka položit na hadřík vložený do talíře nebo tácku a zalitý vodou. Postupem prací se forma zahřívá a je třeba ji průběžně chladit. Tento můj postup není určitě dokonalý – zřejmě přijdete na mnoho možných zlepšení. A velice se omlouvám za nedokonalý popis – celý tenhle článek vznikal skutečně během výroby – a přebíhání mezi ponkem, fotoaparátem a počítačem se na kvalitě určitě podepsalo. Všem vám přeji mnoho Petrova zdaru.                                                                                 

Udělej si sám – nerezové vidličky

4.6.2008 - Soulfly

Udělej si sám – nerezové vidličky

      Před časem jsme s kolegy u kamaráda v garáži debatovali rybách, výpravách za nimi a o vybavení. Přišla řeč i na stojany a vidličky. Jestli je lepší to či ono, už nechám na každém z vás. Obojí má své výhody i nevýhody. Když jsem pátral v e-shopech po nerezových vidličkách, s obtížemi jsem nějaké našel, přičemž jedna stála 380 – 600 Kč. Nerez je pevný a pružný materiál, na vidličky ideální, jedinou nevýhodou je jeho velká váha. Přemýšleli jsme, jak co nejjednodušeji vyrobit nerezové vidličky. Dali jsme hlavy dohromady a nápad byl na světě.

Materiál a nářadí potřebné k výrobě

  • nerezová úzkostěnná trubička o průměru 12 mm - dlouhá dle potřeby; cena kolem 80 Kč/1m
  • 4x hliníková závitová výsuvná tyč - mají ji téměř v každém kamenném i internetovém obchodu (stačí nejkratší); cena 70 – 110 Kč/ks
  • lihový fix
  • metr
  • svěrák
  • pilka na železo
  • kladivo
  • kotoučová bruska

Postup

      Nerezovou trubku si můžete nechat nařezat rovnou u prodejce na požadovanou délku. To si ovšem zaplatíte asi 30 Kč za řez. Mně dovezl nerez kamarád v dodávce a nařezal jsem si ho sám. Délka vidliček vyhovuje každému jinak, ideální je někde mezi 50 – 120 cm. Já jsem potřeboval vidličky na kaprařské pruty. Protože jsem dost vysoký a nerad se zbytečně ohýbám, zvolil jsem délku 110 cm. Samozřejmě např. na feeder, u kterého sedím, bych zvolil menší - asi kolem 60 cm.

 

nerezove vidlicky

      Vedle tyče položíte metr a po zvolených centimetrech označíte lihovým fixem.

nerezove vidlicky

      Opatrně upevníte nerez do svěráku a podle značky nařežete.

nerezove vidlicky

      Jeden konec nařezaných tyčí zploštíte ve svěráku. Případně tomu můžete ještě pomoci kladivem.

nerezove vidlicky

      Na zploštělý konec si nakreslíte hrot a na brusce si ho pěkně vytvarujete. Ke konci broušení doporučuji přitlačit. Hrot se tím rozžhaví a pěkně spojí.

nerezove vidlicky

      Hotový hrot.

nerezove vidlicky

      Z hliníkové vidličky silou stáhnete plast s vnitřní tyčkou a silou nasadíte na nerezové trubičky s hrotem.

nerezove vidlicky

      A dílo je hotovo - elegantní a stabilní nerezové vidličky. Cena kolem 150 korun za kus je dostatečně pádný argument, abyste se na chvíli zavřeli do dílny a pustili se do práce. Věřím, že z nich budete mít takovou radost jako já, když si je vyrobíte sami, a určitě vydrží jízdy i od největších krasavců našich vod.

ondra s kaprem

      Všem sportovním rybářům přeji hodně úlovků a krásných chvil u vody.                                                                                                                    

Domací výroba krmítek

25.11.1996 - Martin Maťák

A ted neco na dlouhe zimni vecery: domaci vyroba krmitek.
Nabizim vam navod, jak si podomacku vyrobit krmitka, ktery se mi velmi osvedcil. Jiz nekolik let si jich kazdou zimu vyrabim tolik, ze mi vyystaci na celou nasledujici sezonu (zhruba 50..70ks). Je kolem toho sice dost prace, ale porad je to vyhodnejsi, nez je kupovat. Za 4 hodiny prace (2 hodiny s formou a 2 hodiny odlevani) vyrobim 50ks s naklady pod 50hal/ks oproti 5..10Kc v obchode.

Nyni jiz k samotnemu postupu vyroby.
Nejdrive je potreba vyrobit si s nejake tvrde tenke desticky (napr. sklolaminat nebo plexisklo) 2 obdelniky velikosti 4x7cm (nebo vetsi pro velka krmitka). Potom je do pulky rozrizneme tak, jak je to patrno z obrazku c.1.

 


Obr. c.1

Oba obdelniky do sebe zasuneme tak abychom dostali kriz (obr. c. 2).

 


Obr. c.2

Celou tuto konstrukci obalime dokola a zespodu papirem tak, abychom dostali valec stejny jako je na 3. obr.


Obr. c.3



Nyni to cele muzeme zalit sadrou, ktera by mela byt ponekud hustejsi, aby byla po zatvrdnuti co nejvice tvrda (muze se pridat i mala trocha cementu). Po zatvrdnuti doporucuji oznacit si cisly jednotlive ctvrky, abyjste vedeli, ktere dily budou vedle sebe (dily nebudopu nikdy absolkutne shodne). Ted muzete odtrhnout papirovy obal a rozlomit jednotlive dily od sebe. Dostanete 4 stejne sadrove ctvrtky (obr. c. 4).

center>
Obr. c.4



Ted potrebujeme nejakou ocelovou tycku, o stejnem prumeru, jako budeme chtit mit prumer trubicku v krmitku. Vezmeme vzdy dve ctvrtky, ktere parti k sobe, a tyckou udelame mezi nimi zlabek hluboky presne do poloviny prumeru tycky a dlouhy tak jak chceme mit dlouhe krmitko. Se zbylymi 2 dily udelame to stejne. (obr. c. 5) Mohlo by se zdat, ze by se prostredni dira mohla udelat vrtackou, ale zkousel jsem to, a mohu vas ujistit, ze je to ztrata casu. Jednak formu neudrzite pohromade a taky nepovedete vrtacku tak presne, aby dira vedla presne prostredkem. (mozna, kdyby jste meli stojan na vrtacku, tak by to slo)


Obr. c.5



Neni si na tvrdy papir nakreslete (narysujte) tvar krmitka. Muze vipadat napr. jako na obr c. 6.


Obr. c.6



Potom tuto sablonu vystrihnete a tuzkou obkreslete na vsechny dvojice sadrovych dilu. (obr. c. 7) Davejte pozor, aby jste sablonu prikladali vzdy ve stejne vysce.


Obr. c.7



Nyni prichazi nejdulezitejsi bod teto operace. Vemte znovu ocelovou tycku a vyskrabejte na vsech dilech zlabek vsude tam, kde pred chvili byl papir. V mistech, kde se sbihaji ramena krmitka (nahore i dole), udelejte hloubku zlabku podstatne vetsi - musi byt vetsi nez je prumer stredove diry, jinak by se krmitko rozpadlo. Nezapomente take zvetsit prumer stredove diry ve vrchni casti, kudy se bude pozdeji nalevat olovo. (vse na obr. c. 8)


Obr. c.8



K dokonceni formy staci jeste udelav tzv. vzduchove zlabky, kudy bude pri odlevani unikat vzduch z formy, a nalevku na samem vrchu (trychtir). (obr. c. 9)


Obr. c.9



Nez zacnete odlevat presvecte se, ze je forma dokonale vyschla. Pred odlitim prvniho krmitka doporucuji nejdrive formu prohrat na topeni alespon na 50 stupnu, jinak olovo nedotece az ke dnu formy. Nyni do formy vsunte tycku, ktera musi byt dokonale hladka, aby se dala po odliti z olova vytahnout. Celou formu muzete drzet pohromade napr. zavarovaci gumou.
Jestlize vam po zaliti formy nepujdou jednotlive casti oddelit, je to tim, ze jste udelali zlabky prilis hluboke. Lepsi je delat je sirsi a melci a smerem k ose formy by meli ubyhat pozvolneji (prurez ramene krmitka pak nebude kulaty, ale spise kapkovity, coz vubec nevadi).
Hotovy polotovar by mel vypadat asi takto.



Po odrezani prebytecneho olova (ktere zateklo do vzduch. kanalku) staci do krmitka vsunout trubicku (slamku) a olovo stisknou klestemi tak, aby trubicka nesla posunovat. Pak muzete teplem zaoblit jeji ostre hrany.

Zivotnost formy je od 20 do 100ks odlitych krmitek - podle toho jak je kvalitni sadra a jak jste pri odlevani opartni pri oddelovani dilu od sebe.

Pozn. Jestlize pri praci narazite na nejakou bublinu v sadre staci ji navlhcit a zamaznout novou sadrou.                                                                  

Jak si doma vyrobit splávek

21.4.1997 - Karel Koranda

 

V sezone 1996 jsem utrhal znacnou spoustu splavku pri lovu stik na znacne zatarasenych, nicmene velice uspesnch revirech. A tak, abych mel v zime za dlouhych veceru co delat, jsem se rozhodl zkusit vyrobyt splavky doma. Povedlo se to a zde je recept, jak si muzete vyrobit velke mnozstvi splavku nejruznejsich velikosti a typu v cene 2-4 Kc za kus.

Potrebny material (dostacuje na asi 150-200 ks splavku, zalezi na velikosti):

  • sadra modelarska; 1 kg
  • indulona (modra)
  • brcka polystyrenova, delka 24 cm, prumer necele 4 mm, prodejny domacich potreb, asi 50 ks v balicku, barva bila
  • truhlarka sverka
  • plastove krabicky
  • Montazni pena Soudal ve spreji (0,5 l; polyuretan), prodejna instalaterskych a stavebnich potreb

1. Vzor splavku

Nejprve si musime sehnat vzor splavku, ktery chceme vyrobit. Ten je mozne si koupit v prodejne (nejsnazsi reseni) nebo si ho vyrobit sami (nejlepe, kdyz mate doma nebo u kamarada soustruh nebo mate znameho, ktery vam maketu splavku vytoci ze dreva nebo plastu dle vaseho navrhu)

2. Zhotoveni formy

Dal musi byt dvoudilna. Proto si musime pripravit dve stejne krabicky rozmeru cca 10 x 6 x 4 cm (S x D x V), velikost zale splavku. Krabicky si mu plastove krabicky (napr. od nejakych potravin - tvaroh a pod.).
Formu odlijeme nasledovne. Nejprve si pripravime hustou sadru, tu nalijeme do prvni krabicky a pak do ni otiskneme podelne splavek (vcetne brcka) do 1/2 sveho objemu (viz obrazek). Splavek musi byt dobre namazany nejakym tukem, aby se neprilepil k sadre (ja pouzivam Indulonu, je dobre dostupna a neskodi rukam). Po zatvrdnuti sadry (splavek nevyjimame !) vyvrtame v protilehlych rozich cca 1 cm hluboke dirky o prumeru 3 mm a do nich umistime valecky o stejnem prumeru jako jsou vyvrtane dirky a delce asi 2 cm (lze pouzit kousky brcek, ktere pouzivame na brcka do splavku). Tyto valecky (dale je oznacuji jako zarazky) slouzi pozdeji k tomu, abychom obe casti formy pri vyrobe splavku umistili symetricky na sebe. Povrch tvrde sadry v prvni krabicce namazeme Indulonou. Pak vezmeme druhou krabicku, nalijeme do ni hustou sadru a shora na ni opatrne priklopime prvni krabicku se splavkem tak, aby nadbytecna sadra vytlacena splavkem vytekla. Sadru nechame vytvrdnout a pak obe casti formy opatrne oddelime a splavek vyjmeme.

POZOR ! Splavek a povrch tvrde sadry v prvni krabicce je nutne pred odlitim druhe casti formy peclive namazat, jinak nepujde splavek vyndat nebo obe casti formy nepujdou od sebe oddelit.

3. Vyroba splavku

A nyni jiz k samotnemu postupu vyroby. Obe casti formy natreme v miste obtisku splavku a na plose, kterou se obe formy stykaji, peclive tukem (Indulonou). Na tomto ukonu nesetrime, protoze pri nedostatecnem natreni techto ploch tukem nepujde zhotoveny splavek z formy pozdeji vyjmout bez poskozeni. Pote, co jsme natreli plochy tukem (umyslne nepisu namazali, protoze nekteri samovyrobci by se mohli pri vyrobe posilnovat napr. rumem a mohli by se namazat sami), pripravime si oba dily formy, truhlarskou svorku, polyuretanovou penu Soudal a brcko do noveho splavku. (Nasledujici postup doporucuji v pripade, ze to delate poprve, si nekolikrat vyzkouset nanecisto, nebot pena velice rychle zpenuje a kdyz ji jednou do formy nastrikate, nebudete mit mnoho casu na priklopeni obou casti formy na sebe a jejich nasledne stazeni svorkou.) Do obou dilu formy strikneme penu (cca 1/3-1/2 objemu), do jednoho dilu vlozime brcko, oba dily na sebe priklopime tak, aby zarazky zapadly do otvoru a opatrne stahneme truhlarskou svorkou. Pak nechame splavek vytvrdnout po dobu alespon 12 hodin. Doba uvadena na spreji peny (ca. 2 hod potrebne k vytvrzeni) v tomto pripade neplati, protoze jestklize vstriknete do formy vice peny, pena neztuhne dostatecne rychle a splavek se vam po vyjmuti zdeformuje. Po nekolika neuspesich jsem zjistil, ze neni dobre, aby forma stoprocentne tesnila, protoze kdyz pena nema trochu kudy unikat pri tvrdnuti, splavky jsou na povrchu hrube a pena tvrdne podstatne dele. Proto je vhodne ve forme nechat malinkou vuli okolo brcka. Po vytvrzeni splavku opatrne povolime sverku, dily od sebe oddelime (nekdy to jde ztuha) a splavek vyjmeme. Preteklou penu orizneme, splavek otreme od tuku a pak ho muzeme dle vlastni fantazie nabarvit. Ja osobne barvim modelarskymi barvickami Humrol nebo Revell a jako konecnou upravu pouzivam lodni lak.

Splavek muzeme podelne rozriznout do 1/2 nebo nechame brcko ve splavku napevno a dole ho nahrejeme, klestickami smackneme a udelame do nej v rozsirenem miste dirku na vlasec nebo karabinku.

4. Me zkusenosti

Vzhledem k faktu, ze splavek je nutne nechat vytvrzovat pomerne dlouhou dobu, je produktivita vyroby v pripade, ze si chcete vyrobit vetsi mnozstvi splavku, nizka. Proto je dobre pripravit si nekolik forem na ruzne typy splavku a ty plnit penou najednou. Take je mozne do jedne formicku obtisknout vice splavku (u mensich splavku pouzivam formy s tremi obtisky).Takovato forma vam pak umozni vyrobit nekolik splavku najednou. V tomto pripade je pak ale vyroba formy pracnejsi (musite mit vet krabicky na odlitek) a take nastrik peny do formy vyzaduje urcitou praxi vzhledem k rychlemu bobtnani peny. Kdyz vyrabite splavky s pevnym brckem, ktere se nebude ze splavku vyjimatelne, je dobre na prostredek brcka v miste, ktere se bude nachazet uprostred splavku, natocit malou smycku z vazaciho dratku a tu klestickami primacknout k brcku. Vyvarujete se nebezpeci, ze pri dlouhodobem pouzivani splavku vam telo splavku v nejakem kritickem okamziku (zachyceni splavku ve vode) sklouzne z brcka.

Problemy :
1. forma praskla
Pravdepodobna pricina : sadra pouzita na formu byla moc ridka, svorku jsme prilis utahli, pena nemela pri pretlaku kudy uniknout, krabicky pouzite na formu byly vzhledem k velikosti splavku prilis male
2. splavek neni symetricky
Pravdepodobna pricina : obe casti formy nebyly na sebe umisteny symetricky nebo spatne odlita forma
3. splavek nelze vyjmout
Pravdepodobna pricina : forma byla malo vymazana tukem
4. splavek je po vytvrzeni mekky
Pravdepodobna pricina : do formy bylo nastriknuto malo peny
5. splavek se po vyjmuti z formy v nekterem miste deformuje (vybouli)
Pravdepodobna pricina : pena neni vytvrzena, splavek byl vyjmut predcasne
TOPlist
 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek